Eksperci są zgodni - to najlepszy kolor farby, który inspiruje do kreatywności

image

Nie jest tajemnicą, że środowisko, w którym żyjemy, ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Od dostępu do natury i środowiska zewnętrznego po warunki oświetleniowe, nawet kolor może wywoływać określone emocje. Istnieje nawet cała nauka zajmująca się psychologią kolorów. To, w jaki sposób reagujemy na kolory, zależy od ich nasycenia i jasności, wyjaśnia psycholog środowiskowy Sally Augustin, Ph.D., w artykule opublikowanym w Psychology Today. "Nasycenie oznacza, jak czysty jest kolor (...). Jasność to, jak można się spodziewać, zasadniczo to, jak jasny wydaje się dany kolor". Skoro jednak czerwony kojarzy się z energią, a żółty z optymizmem, jaki kolor jest najlepszy dla kreatywności? Okazuje się, że kolorem kreatywności może być właśnie ten afirmujący odcień.

Kolor zielony a kreatywność

Wczesne badania, jak na przykład pierwsze w swoim rodzaju badanie przeprowadzone w Niemczech w 2012 roku, sugerują, że kolor zielony może zwiększać kreatywność. W relacji z tego badania NBC News pisze, że "uczestnicy, którzy widzieli kolor zielony przed wykonaniem zadania", polegającego na zapisaniu jak największej liczby zastosowań puszki po konserwach w ciągu dwóch minut, "mieli więcej kreatywnych pomysłów niż ci, którzy widzieli kolor biały".

Dlaczego? "Zielony może służyć jako wskazówka, która wywołuje motywację do dążenia do poprawy i opanowania zadania, co z kolei może ułatwiać rozwój" - mówi NBC News dr Stephanie Lichtenfeld, adiunkt psychologii na Uniwersytecie Ludwig-Maximilians w Monachium. Jednak, jak donosi magazyn Smithsonian, kontekst tych preferencji zależy w dużej mierze od naszych skojarzeń kulturowych.

Jeśli więc potrzebujesz przełomu, szukasz sprytnego rozwiązania lub innowacyjnej inspiracji, błysk zieleni w Twojej przestrzeni może być najlepszym kolorem dla kreatywności.

Niebieski może również pobudzać kreatywność

Niebieski to kolejny świetny kolor, który pobudza kreatywność. Fast Company, magazyn poświęcony nowoczesnemu biznesowi i technologii, donosi, że kolor najbardziej kojarzony z rozległymi oceanami, spokojnym jeziorem lub czystym i słonecznym dniem "sprzyja komunikacji, zaufaniu i wydajności". Pomaga również w kreatywności, otwierając umysł na nowe pomysły". W pracy, na przykład, dobrym pomysłem może być wprowadzenie koloru niebieskiego do pokoju używanego do burzy mózgów, donosi Fast Company, powołując się na badania przeprowadzone w 2009 r. na Uniwersytecie Kolumbii Brytyjskiej.

Podobnie firma Quill, zajmująca się zaopatrzeniem biurowym, stworzyła infografikę zawierającą informacje pochodzące z różnych stron internetowych, pokazujące, jak wprowadzić kolor do przestrzeni roboczej, aby zwiększyć produktywność. Jeśli Twoim celem jest wywołanie entuzjazmu i stworzenie środowiska pracy pełnego energii, spróbuj włączyć kolor pomarańczowy do palety kolorów biurowych. Kolor czerwony jest postrzegany jako najlepszy do zastosowania w pomieszczeniach biurowych, w których pracuje się do późna, natomiast kolor żółty ma działanie stymulujące i sprzyja poczuciu optymizmu.

Ten kolor osłabia kreatywność

Z drugiej strony, niektóre kolory po prostu nie przyczyniają się do poprawy ogólnego samopoczucia. Weźmy na przykład kolor szary. "Choć szary jest psychologicznie neutralny, brakuje mu energii" - donosi Fast Company. "Według Colour Affects, londyńskiej firmy konsultingowej zajmującej się psychologią kolorów, jest on tłumiący i przygotowuje ludzi do hibernacji. Kolor ten powinien być używany w niewielkich ilościach w biurze i równoważony przez jaśniejsze kolory, takie jak czerwony lub żółty."